Conceptueel denken

De student toont aan divergentie en convergentietechnieken gebruikt te hebben om te komen tot het creatieve concept. De student heeft minimaal vijf ideeën ontwikkeld om te komen tot het finale concept en laat dit zowel in woord als beeld zien. Het concept beantwoord de klantvraag en houdt voldoende rekening met de doelgroep.

Wat heb ik gedaan?

Ik heb samen met mijn projectleden de opdracht van SCO gemaakt die gelinkt is aan dit leerdoel en dus 5 ideeën opgeschreven en uitgewerkt. Daar hebben wij er later een paar van geschrapt en met 2 verder gegaan. Die zijn uiteindelijk gecombineerd en een klein beetje aangepast zodat het concept wat nu staat concreet is geworden. Die heb ik bedacht door samen met mijn projectleden te brainstormen in het lounge lokaal en alle ideeën op te schrijven op een whiteboard. Vervolgens hebben wij er 5 van uitgekozen die we verder gingen uitwerken. Die hebben we onderverdeeld in 1 per project lid. Die zijn uiteindelijk allemaal verzameld en in een document gezet:
Concepten

Waarom heb ik dat gedaan?

Omdat het belangrijk is dat je ver buiten de comfortzone kijkt van de veilige en standaard concepten. Als je als referentiemateriaal een paar hele gekke ideeën hebt kunnen daar juist hele realistische en vette concepten uit komen.

Wat heb ik hiervan geleerd?

Ik heb geleerd dat het belangrijk is dat je begint met zowel inside als outside of the box te denken (vooral in de concepting fase). Ik denk namelijk dat je nooit de safe of hele gekke ideeën echt gaat doorvoeren, maar het is wel heel handig voor inspiratie voor een idee dat wel goed is. Uiteindelijk komt het er op neer dat je in de praktijk zoveel mogelijk ideeën opschrijft en een klein beetje uitwerkt om tot een mooi en origineel concept te komen.

Leave a comment