Theoretische kennis van Scrum

De student kan basisbegrippen van Scrum uitleggen a.d.h.v. voorbeelden uit de proftaak en kan het verschil aangegeven tussen Scrum en waterval.

Wat heb ik gedaan?

Ik heb samen met mijn groep tijdens de workshop Scrum een document opgesteld waarin op de meeste punten van Scrum en Agile worden ingegaan. Alhoewel hier niks in staat over het verschil tussen Scrum en waterval, is het verschil toch best snel te zien. met de waterval methode werk je in grote fases die allemaal na elkaar komen in een volgorde die van tevoren is vastgesteld.

Waterval

De Scrum methode is een vorm van Agile, waarin het team werkt in verschillende sprints die altijd kunnen veranderen aan de hand van de werkdruk van de vorige sprint. Zo verdeel je de werkdruk over het hele proces i.p.v alleen op het einde.

Hoe heb ik dat gedaan?

Ik heb samen met mijn groep onderzoek gedaan naar Scrum en Agile tijdens de les en onze bevindingen gedeeld in een Google-Docs bestand. Daar zijn bronnen bij gezet. Na enige tijd hieraan te hebben besteed vroeg onze docent klassikaal wie het verschil kon uitleggen. Dit heb ik samen met een paar andere klasgenoten gedaan en voor de docent was het helder dat de stof was doorgedrongen.

Wat heb ik ervan geleerd?

Ik wist eigenlijk al veel van scrum en waterval af omdat ik hier 4 jaar mee heb gewerkt op het MBO, maar het was toch een leermomentje toen ik de theorie zwart op wit moest zetten. Zo kon ik de technische benamingen nog niet opnoemen en was het voor mij meer een abstract begrip. Nu ik mij er in verdiept heb, heb ik ook het gevoel dat ik er beter mee kan werken.

Leave a Reply

